Pagina's

vrijdag 3 september 2010

Jezus op Leip...

"Jullie gaan de verkeerde kant op", hoorde ik een vrouw, gekleed in witte jurk, twee jonge studentes toespreken. Zij liepen richting de Oldehove, waar op het plein een dansfeest was als afsluiting van de introductieweek. De verkeerde kant..? De vrouw in de witte jurk is bij sommige Leeuwarder christenen bekend als iemand die veel bidt.

"Doe ik het goed?" vraag ik mezelf ergens van binnen af. En ik weet het niet zeker. Maar ik heb het 'uit geloof' en 'in Christus' kunnen doen: bandjes om de polsen plakken van enkele honderden van de bezoekers van Leip. De namen gelezen op veel van hun identiteitskaarten. Enkele 'Daniels' kwamen voorbij, en Duitse uitwisselingsstudentes, en een paar van die mooie Friese dubbele voornamen. Ik heb ze begroet, en gezegend met "een goede avond" en "veel plezier". Met sommigen een grapje gemaakt. En ik vond de sfeer, ontspannen, gezellig. Naast de studenten mengden zich ook veel jongere en oudere stadgenoten in de menigte.


Een plein vol mensen. NSLeeuwarders als mede-organisatoren, via het platform van studentenverenigingen. En, in ons, Jezus aanwezig op dit festival. Als het er toch is, zo'n feest, kun je er maar beter bij zijn. En goede invloed uitoefenen. Zo sprak ik de voorzitter van een andere studentenvereniging - die ik nog niet kende. "Dit soort feestjes hebben jullie zeker niet, hè?" Goed, we hebben liever een andere muziekstijl, maar: toch wel. Ze herkende het voor haar eigen groep. En ik kon haar enthousiast vertellen over de energie die zo'n groep in zich heeft, die jonge mensen hebben. En mijn passie om ze te helpen nadenken: 'wat wil ik?' 'hoe kies ik?' Liever dan ze, zonder contact of gezag, te berispen. "Ga waar je wilt, ik kies voor in het licht. WELKOM..."

1 opmerking:

  1. goed verhaal Teun, mooie foto ook trouwens... is volgens mij goed om als christenen/navigators aanwezig te zijn. Niet alleen om een ander geluid te laten horen, maar zeker ook een ander beeld. (zegt soms meer dan duizend woorden..)

    BeantwoordenVerwijderen